1.
När man har vunnit upphandlingen har man gjort affären.
Affären börjar hos verksamheten genom att de har ett behov. Ju mer kunskap du har om kunderna, desto bättre förutsättningar har du för att skapa din affär. När avtalet är klart, så börjar själva säljaktiviteterna.
2.
Man får inte påverka köparen.
Man får prata med, informera, demonstrera, visa köparen före och efter upphandlingen. Detta är en av de viktigaste aktiviteterna du kan göra: att visa kunden hur du kan förbättra deras verksamhet. Under själva upphandlingen råder absolut sekretess, förutom möjligheten att ställa frågor och få dessa besvarade.
3.
Beställaren får inte prata med leverantören.
Före upphandlingen och efter upphandlingen är kommunikationen fri. Agera i enlighet med principerna så är du säker.
4.
Processen är krånglig och alla affärer görs via upphandling.
För den som inte är insatt kan det upplevas krångligt. Fokusera på din säljprocess och låt upphandlaren ansvara för processen och guida dig genom LOU. Man finner möjligheter i tillåtna direktupphandlingar eller förhandlade upphandlingar utan föregående annonsering – när det endast finns en leverantör.